Вимоги та складові військового обліку, тобто що має робити підприємство у частині ведення військового обліку.
Є кілька дуже важливих обов’язків роботодавців із персонального обліку призовників, військовозобов’язаних і резервістів на підприємствах (в установах, організаціях):
По-перше: Під час прийняття на роботу слід перевірити наявність в особи військово-облікового документа (п. 34 Порядку № 1487).
Військово-обліковими документами є:
• для призовників – посвідчення про приписку до призовної дільниці;
• для військовозобов’язаних – військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного;
• для резервістів – військовий квиток (п. 20).
військово-обліковий документ в електронній формі, зокрема, у відповідному застосунку на телефоні, або у вигляді роздрукованого військово-облікового документа з QR-кодом, рівнозначний паперовому військово-обліковому документу. Усі вони мають однакову юридичну силу.
У жінок, які мають медичну або фармацевтичну спеціальність військово-облікові документи потрібно перевіряти також я це передбачає ч. 11 ст. 1 Закону № 2232: «Жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних».
Важливо!!!
5 січня 2023 року набула законної сили постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів” від 30.12.2022 р. No 1487 (далі – Порядок No 1487), якою визначено загальний порядок ведення військового обліку, взаємодію державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки й інших установ (далі – підприємства), які мають забезпечити належний спосіб ведення військового обліку.
Пунктом 2 цієї постанови встановлено що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.
По-друге: Потрібно складати списки персонального військового обліку, які ведуть за формою, наведеною в додатку 5 до Порядку. Також інформація про чисельність призовників, військовозобов’язаних і резервістів має бути внесена до відомості, яку складають за формою, визначеною в додатку 12 до Порядку, і зберігають разом зі списками персонального військового обліку (п. 33 Порядку № 1487).
До списків формують справу, у якій зберігають копії військово-облікових документів призовників, військовозобов’язаних і резервістів (п. 37 Порядку № 1487).
Інформацію про прийняття на роботу або звільнення призовників, військовозобов’язаних чи резервістів у 5-денний строк уносять до списків та відомості (п. 41 та п. 42 Порядку № 1487).
Важливо!!!
Раніше у п. 38 Порядку № 921 було вказано, що персональний облік призовників і військовозобов’язаних на підприємствах, в установах та організаціях ведуть згідно з типовою формою первинного обліку № П-2 “Особова картка працівника”, у розділі II якої зазначають відомості про військовий облік. Чинною редакцією Порядку № 1487 такої вимоги не передбачено! Фактично військовий облік має бути організований за новою формою – ведення списків та відомостей відповідно до вказаного Порядку. Формування та ведення цих списків і відомостей може бути в електронній та/або паперовій формі.
У травні 2024р. набрали чинності зміни до правил військового обліку, визначені Законом N 3633-IX від 11.04.2024 р. та Постановою КМУ N 563 від 16.05.2024 р. Тож ведення військового обліку на підприємстві згідно з новими порядком включає призначення особи, на яку покладається ведення військового обліку Організація військового обліку на підприємствах покладається на відповідних керівників, а саме ведення військового обліку – на працівників служби персоналу, служби управління персоналом (у разі відсутності – на особу, яка веде облік працівників на підприємстві).
Кількість осіб, відповідальних за ведення військового обліку, визначається залежно від кількості призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі – працівники), які працюють у роботодавця станом на 1 січня поточного року з розрахунку:
- від 501 до 2000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів – 1 особа;
- від 2001 до 4000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів – 2 особи;
- від 4001 до 7000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів – 3 особи, а на кожні наступні від 1 до 3000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів – по одній особі додатково.
Якщо у посадовій інструкції відповідного працівника визначено обов’язки з ведення військового обліку, то доплату не встановлюють (Лист Мінсоцполітики від 09.02.2018 N 227/0/101-18/281).
Кваліфікаційні вимоги до відповідальної особи за ведення військового обліку: особи, відповідальні за ведення військового обліку, повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку відповідно до національного класифікатора ДК 003:2010 “Класифікатор професій”.
По-третє: Надсилати у 7-денний строк із дня видання наказу про прийняття на роботу або звільнення з роботи працівника до відповідних ТЦКСП повідомлення про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (за формою, наведеною у додатку 4 до Порядку).

Важливо!!!
Зауважимо, що цей обов’язок у роботодавців був і раніше, його визначав п. 14 Порядку № 921. Проте лише в Порядку № 1487 з’явилася форма такого повідомлення. Постановою Кабінету Міністрів України № 563 від 16 травня 2024 внесено зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
По-четверте: Щороку до 25 січня (станом на 1 січня) списки персонального військового обліку та відомості оперативного обліку підписуються керівником державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, а також особою, відповідальною за ведення військового обліку, та реєструються в установленому порядку в службі діловодства таких органів, підприємств, установ, організацій (п. 40).
По-п’яте: Вносити в 5-денний строк із дня подання відповідних документів працівником змін до списків персонального військового обліку щодо таких даних призовників, військовозобов’язаних і резервістів (про зміну таких облікових даних слід щомісяця до 5 числа повідомляти відповідні ТЦКСП):
• прізвища, власного імені та по батькові (за наявності);
• реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон;
• адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання;
• адреси місця фактичного проживання;
• сімейного стану;
• освіти;
• місця роботи й посади.
По-шосте: Щороку до 1 грудня подавати до відповідних ТЦКСП списки громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць, за формою, наведеною у додатку 6.
По-сьоме: Приймати від призовників, військовозобов’язаних та резервістів під розписку їх військово-облікові документи для подання таких документів до відповідних ТЦКСП із метою їх звіряння з обліковими даними, а також оформлення бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час. Форма розписки наведена в додатку 7 до Порядку.
По-восьме: Інформувати відповідні ТЦКСП про працівників і посадових осіб, які порушують правила військового обліку, для притягнення їх до відповідальності.
По-дев”яте: Видавати наказ (розпорядження) про оповіщення призовників, військовозобов’язаних і резервістів про їх виклик до ТЦКСП. Копію наказу в 3-денний строк надсилають до ТЦКСП (п. 47 Порядку).
По-десяте: Вручати призовникам, військовозобов’язаним та резервістам повістки про явку за викликом до ТЦКСП.
По-одинадцяте: Письмово повідомляти з наданням витягів із наказів (розпоряджень) відповідним ТЦКСП про осіб із числа призовників, військовозобов’язаних і резервістів, які тимчасово непрацездатні, перебувають у відпустці або у відрядженні.
По-дванадцяте: Забезпечувати здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних і резервістів до відповідного ТЦКСП.
Інших обов’язків роботодавця законодавець не встановлює!!!
Таким чином Кодекс про адміністративні правопорушення встановлює окремо відповідальність роботодавця та військовозобов’язаного у наступних розмірах та випадках :

Строк для притягнення до відповідальності
З огляду на загальне правило адміністративне стягнення (штраф) може бути накладено:
– не пізніше як через 2 місяці з дня вчинення правопорушення;
– не пізніше як через 2 місяці з дня його виявлення в разі триваючого правопорушення.
Проте інші строки визначені відтепер для справ про адміністративні правопорушення, які передбачені в статтях 210 та 2101 КУпАП, тобто за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. У новій ч. 7 ст. 38 КУпАП вказано:
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 2101 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Тож, за такі порушення в особливий період (в умовах воєнного стану) штраф накладають:
– протягом 3 місяців із дня його виявлення в разі триваючого правопорушення;
– не пізніше від одного року з дня його вчинення.
Важливо!!!
У Міноборони надали важливі роз’яснення щодо використання електронних військово-облікових документів
Заступниця міністра оборони Катерина Черногоренко під час національного телемарафону наголосила, що згідно з постановою Кабміну, електронний військовий квиток має таку ж силу, як і паперовий.
Що робити, коли ТЦК не приймає електронний документ
У разі відмови державних органів визнавати електронний військово-обліковий документ, Міноборони закликає громадян апелювати до своїх законних прав та наголошує на необхідності фіксувати інформацію про посадову особу, яка відмовляється приймати документ.
«Якщо працівники ТЦК чи поліції відмовляються приймати електронний військово-обліковий документ, ми звертаємось до громадян, просимо довідатись в таких працівників детальну інформацію про них»
Йдеться про таку інформацію:
ПІБ;
посада;
назва військового відділення;
час відмови;
обставини відмови.
Важливо!!!
Зверніть увагу, відповідні дані потрібно надсилати на електронну адресу cabinet-support@mil.ua
Додатково: телефон «гарячої лінії» Міністерства оборони – 0 800 50 04 42