Розподіл педагогічного навантаження – це частина процесу тарифікації, який відбувається щорічно. В основі цього «традиційного» процесу знаходиться Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти (далі – Інструкція № 102). Згідно з пунктом 4 цієї Інструкції тарифікаційний список вчителів та інших працівників закладу освіти затверджується за погодженням із профспілковим комітетом не пізніше 5 вересня і подається вищому органу управління – тобто відповідному органу управління освіти.
У тарифікаційному списку вказується тарифний розряд, розмір ставки на місяць та її підвищення, кількість годин на тиждень, види та розмір доплат. Згідно з пунктом 63 Інструкції № 102, навчальне навантаження між педагогічними працівниками розподіляє керівник закладу освіти, погоджуючи його з профспілковим комітетом, залежно від:
кількості годин, передбачених навчальними планами;
наявності відповідних педагогічних кадрів
та інших конкретних умов, які склалися в закладі.
Зауважимо, що первинна профспілкова організація закладу погоджує тарифікаційний список (відповідно, навчальне навантаження в ньому) (додатки № 1–3 до Інструкції № 102). І це не передбачає погодження освітньої програми закладу чи її складників (навчальний план, навчальні програми тощо). Порядок затвердження освітньої програми, визначений статтею 11 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, передбачає, що освітня програма закладу освіти схвалюється педагогічною радою закладу та затверджується його керівником.
Частина п’ята статті 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту” підтверджує норму про розподіл педагогічного навантаження в закладі освіти, що затверджується його керівником, відповідно до вимог законодавства (під законодавством тут мається на увазі законодавство про працю, цей Закон та Інструкція № 102).
Педагогічне навантаження педагогічного працівника закладу освіти обсягом менше норми (вчителя – 18 годин/тиждень ,вихователя закладу загальної середньої освіти – 30 годин/тиждень, вихователя спеціального закладу загальної середньої освіти та асистента вчителя в закладі загальної середньої освіти – 25 годин/тиждень) встановлюється лише за його письмовою згодою.
Перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року допускається у випадку зміни кількості годин з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), що передбачено навчальним планом закладу освіти, або за письмовою згодою педагогічного працівника з дотриманням законодавства про працю.
Наголошуємо, що немає певного переліку обов’язкових умов та правил, за якими керівник закладу освіти має діяти, розподіляючи години між вчителями, спираючись на кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, спеціальності та рівні освіти, досвід роботи, кількість годин підвищення кваліфікації чи інші досягненнях педагогічного працівника.
Керівник закладу освіти діє так, як вважає за потрібне, оцінюючи кожного працівника саме як керівник – можливо, враховуючи (або ні) усі вищеперелічені обставини.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель із початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» може додати аргументів на користь того чи того педагога, але формалізовано він використовується для комплексного оцінювання професійних компетентностей при атестації чи сертифікації, а не при розподілі педагогічного навантаження.
Звісно, є ще тарифікаційна комісія, яка готує тарифікаційні списки на затвердження керівнику закладу освіти. Але їх подальше затвердження – це дискреційне повноваження керівника і його відповідальність. Так само як і майбутня комунікація з органом управління освіти щодо їхнього погодження чи можливого непогодження, наприклад, через суперечки щодо кількості ставок вихователів груп подовженого дня чи керівників гуртків.
Інтернет-видання «Нова Українська школа» прямо зазначає, що вищевказаний механізм розподілу робочого навантаження, що впливає на рівень заробітної плати педагогічного працівника, з практичного погляду дійсно не є прозорим та об’єктивним, але побудований як на пострадянських традиціях управління, так і на чинних нормах законодавства.
В разі виникнення спірних питань щодо педагогічного навантаження МПС «ОПО» рекомендує педагогічним працівникам наступний алгоритм дій:
Звернутись до керівника закладу з письмовим зверненням (заявою) про забезпечення повним педагогічним навантаженням на 1 тарифну ставку на навчальний рік 18 навчальних годин на тиждень відповідно до припису п.1 ч. 3 ст. 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
У випадку відмови керівника закладу у задоволенні правомірної вимоги – звернутись до комісії по трудових спорах закладу.
Після використання вищенаведених можливостей – звернутись з письмовою заявою до голови МПС «ОПО» про врегулювання питання. За результатами розгляду цієї заяви МПС «ОПО» застосує комплекс медіаційних заходів, спрямованих на припинення дій, що мають ознаки дискримінаційних і досудове врегулювання спору і, за необхідності, підготую позовну заяву до місцевого суду в інтересах працівника про зобов’язання керівника закладу забезпечити вчителя педагогічним навантаженням на певний навчальний рік відповідно до вимог положення пункту 63 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОУ №102 від 15.04.1993 року.